Pengenalan
Secara
umunnya, terdapat 6 jenis nilai utama yang sering digunakan oleh
individu dalam pelbagai konteks, antaranya ialah nilai instrumental
(juga dikenali sebagai nilai ekstrinsik), nilai intrinsik, nilai
subjektif, nilai objektif, nilai relatif dan nilai mutlak (absolute).
Sebenarnya, nilai mempunyai beberapa fungsinya. Yang berikut adalah antara fungsi-fungsi terpenting bagi nilai. ( Eow B.H., 2001)
Nilai
berperanan sebagai satu kriteria atau piawai (standard) yang konsisten
agar individu atau masyarakat bertindak dengan baik, betul dan boleh
diterima. Fungsi ini membolehkan individu dan masyarakat menjadi agen
moral dan pengkritik moral, iaitu mengetahui apa yang boleh dilakukan
dan menilai kemoralan diri sendiri dan orang lain.
Selain
itu, fungsi nilai juga sebagai satu tunjuk arah, rujukan dan panduan
untuk menyelesaikan konflik moral. Ini bermaksud, walaupun dalam keadaan
beberapa nilai mungkin berkonflik, keutamaan nilai seseorang itu akan
membantunya menyelesaikan konflik yang dialami. Nilai bukan hanya
sebagai perangsang, malahan membataskan perlakuan seseorang. Ini
bermakna seseorang itu akan bertindak mengikut nilainya sendiri dan
tidak akan melakukan sesuatu yang dirasakan berlawanan dengan nilai yang
dihayati.
Di samping itu, nilai juga berfungsi sebagai batasan (restriction)
terhadap perbuatan dan kelakuan individu atau masyarakat mengikut
kehendak nilai yang dipengangi. Apabila kita dapat memahami dan
menghayati nilai, maka kita akan melakukan perbuatan mengikut kehendak
dan kepentingan nilai terhadap diri sendiri dan orang lain.
Dalam
asas nilai etika, terdapat pelbagai cara dan konteks dalam menggunakan
sesuatu nilai. Jadual berikut adalah tiga konteks utama yang boleh
membantu seseorang itu memahami sesuatu nilai:
Jenis-jenis nilai
|
Peranan
|
· Nilai Instrumental (Ekstrinsik)
· Nilai Intrinsik
|
Nilai yang digunakan untuk menunjukan hubungan antara nilai.
|
· Nilai Subjektif
· Nilai Objektif
|
Nilai yang digunakan untuk menunjuk pandangan seseorang terhadap nilai.
|
· Nilai Relatif
· Nilai Mutlak (Absolute)
|
Nilai yang digunakan untuk menunjukkan apa yang dinilai.
|
Nilai Subjektif
Definisi
bagi Nilai Subjektif adalah nilai (kualiti) yang diterima atau ditolak
oleh seseorang individu dengan berdasarkan kepada pandangannya sendiri
terhadap sesuatu benda atau perkara. Sebenarnya, Nilai subjektif adalah berasal daripada “dunia dalaman” individu, iaitu berpunca daripada dalaman individu.
Berdasarkan
maklumat, boleh dirumuskan bahawa nilai Subjektif mempunyai beberapa
fungsi yang penting. Antaranya adalah membayangkan keinginan, minat dan
harapan terhadap sesuatu benda atau perkara. Nilai Subjektif juga
berperanan dapat membayangkan perasaan gemar atau tidak gemar bagi
individu terhadap sesuatu perkara atau benda.
Terdapat
banyak contoh yang boleh dikaitkan dengan Nilai Subjektif dalam proses
pembentukan moral individu, antaranya ialah pengunaan buku teks dalam
pengajaran Pendidikan Moral. Secara amnya, penggunaan buku teks
Pendidikan Moral adalah membantu pelajar mengkaji perkara-perkara yang
dibincangkan. Pelajar boleh memberi nilai atau pendapatnya berdasarkan
kehendakan soalan-soalan dalam buku tersebut dan ini dapat membentuk
yakin diri dalam pelajar sendiri. Akan tetapi, sekiranya buku ini dibaca
oleh individu yang mempunyai pemikiran kasar, maka buku itu tidak nilai
bagi mereka. Kerana mereka akan berpendapat bahawa segala pengajaran
atau maklumat dalam buku adalah tidak relevan dalam kehidupan.
Selain
itu, kes hukuman rotan ke atas murid di dalam kelas juga merupakan
salah satu contoh yang hangat dibincangkan dalam isu pendidikan.
Sebenarnya, terdapat sebabnya guru merotan muridnya dalam kelas. Mungkin
ia berlaku disebabkan murid tersebut terlalu nakal atau malas dalam
kelas sehingga menganggu proses pengajaran dan pembelajaran. Contoh ini
amat sesuai kerana ia boleh memberi impak kepada murid supaya
mengamalkan amalan yang bagus dan bertanggungjawab sebagai penerima
ilmu. Justeru, ia akan membantu remaja dalam membentuk sikap dan moral yang baik.
Nilai Objektif
Definisi bagi Nilai Objektif adalah nilai yang bebas daripada pilihan peribadi. Nilai yang diterima atau ditolak berdasarkan pengalaman dalaman yang dialami atau berpunca dari aspek luar yang dipersetujui oleh kebanyakkan orang.
Nilai
Objektif berfungsi bagi menegaskan bahawa setiap barangan atau objek
tersebut mempunyai bentuk dan kegunaan tersendirinya. Dengan dapat
mengenalpasti bentuk atau kegunaan objek, maka kita dapat membuat
pertimbangan selanjutnya.
Bagi
contoh nilai ini, seperti isu pergaduhan dalam masyarakat hendak
dielakkan menjadi satu pengajaran bagi remaja masa kini bagi aspek
perpaduan. Contoh ini adalah diterima dengan sokongan bukti pengajaran
daripada tragedi 13 Mei 1969. Secara umunnya,
pengaduhan sememangnya akan membawa kesan yang negatif kepada banyak
pihak dan harus dielakkan. Jadi, ia secara langsung dijadikan
pembentukan moral yang kukuh dalam jiwa anak bangsa yang cinta kepada
keamanan.
Seterusnya, contoh lain seperti pandangan tentang penderaan haiwan adalah tidak mencerminkan nilai perikemanusiaan. Sebenarnya
haiwan memang memberi banyak kegunaan dan kelebihan kepada manusia.
Dengan itu, segala kebajikan bagi haiwan harus dijaga oleh tuannya. Akan
tetapi, masih terdapat penderaan haiwan dengan cara dendaan atau deraan
memang harus dikejikan. Ini dapat membolehkan remaja mengamalkan nilai
moral dengan tidak mengabaikan kebajikan pihak lain.
Nilai Instrumental (Ektrinsik)
Definisi bagi nilai instrumental adalah nilai yang memerlukan kepada nilai lain untuk mencapai sesuatu matlamat . Kualiti yang diterima atau ditolak sebagai alat mencapai sesuatu matlamat. Nilai instrumental ini adalah nilai peringkat kedua (second order value), misalnya berani, rajin, dan hormat-menghormati.
Nilai Instrumental dijadikan satu kepiawaian kepada
apa yang dilaksanakan serta membentu adalam menunjukan arah dan menjadi
penentu dan dalam membuat pilihan dan tindakan. Akan tetapi, nilai ini
menegaskan unsur teguh beriman dan bertakwa dalam setiap tindakan.
Bagi
contoh yang boleh dikaitkan dengan nilai instrumental ini adalah:
Albert suka membantu rakan-rakannya menyelesaikan masalah matematik
bukannya mengharapkan sebarang balasan daripada rakan-rakannya tetapi untuk
memantapkan kemahirannya dalam menyelesaikan masalah matematik pada
diri sendiri. Contoh ini dapat membantu remaja mengamalkan nilai baik
dan diberi pengetahuan bahawa memberi bantuan juga boleh mendatangkan
kelebihan pada diri sendiri.
Selain
itu, contoh seperti Cikgu Lee mendenda Siew Ming, seorang pelajar yang
gagal dalam Bahasa Cina. Akan tetapi, sekirannya dipandang secara
positif bagi tindakan Cikgu Lee tersebut sebenarnya adalah untuk
meningkatkan semangat memajukan diri dan mengharapkan prestasinya akan
bertambah baik pada ujian yang akan datang. Ini membolehkan remaja
berfikiran jauh bahawa terdapat niat baik sebelah dendaan dan mengikis
perasaan dengki atau benci antara murid dengan guru.
Di samping itu, contoh yang biasa dilihat adalah pihak sekolah mengenakan tindakan disiplin bagi pelajar yang merokok demi menjaga tatatertib para pelajar.
Tindakan sekolah ini bukan sahaja boleh menjaga tingkah laku
murid-murid, malah ia juga dapat membentuk nilai moral dalam kalangan
murid, khasnya remaja kini.
Nilai Instrinsik
Nilai instrinsik boleh
didefinisikan sebagai nilai yang tidak perlu bergantung kepada nilai
lain untuk mencapai matlamatnya, kerana nilai itu sendiri merupakan
matlamat akhir. Kualiti bagi nilai diterima atau ditolak
semata-mata ia berniat baik atau buruk dan tanpa mengira kesannya. Nilai
ini merupakan nilai peringkat pertama (first order value), misalnya baik hati, kasih saying, keadilan dan sebagainya.
Nilai
ini mempunyai fungsi tersendiri, antaranya ialah menjadi penentuan
dalam membuat pilihan atau tindakan. Nilai ini juga menegaskan
menyempurnakan tugas dan amanah serta mengutamakan keadilan dalam setiap
perbuatan.
Contoh
yang boleh dikaitkan dengan nilai ini adalah seperti Situasi Musan
ialah seorang ketua kelas tingkatan Enam Biru. Walaupun Musan sebagai
pengadil dalam pertandingan banner antara kelas. Walaupun rakan
sekelasnya menyuruhnya memberi markah yang tinggi kepada kelas mereka
atas statusnya. Namun, Musan tidak berbuat demikan kerana dia menilai
semua karya dengan teliti dan adil tanpa dipengaruhi oleh permintaan
rakan-rakanya. Contoh ini dapat memberi gambaran kepada remaja supaya
bertindak dengan saksama dalam segala hal.
Selain
itu, contoh yang boleh diambil seperti Zaini sedang menunggu bas di
sebuah pondok bas. Tiba-tiba seorang gadis yang kelihatan dalam keadaan
takut dan menyembunyikan diri di belakang pokok. Kemudian, terdapat tiga
orang pemuda garang muncul dan bertanya kepada Zaina sama ada ternampak
gadis itu. Zaini berbohong mengatakan bahawa gadis itu telah menaiki
teksi beberapa saat yang lalu. TIndakan Zaini ini adalah ingin menolong
gadis melepaskan diri daripada kesusahan. Contoh ini dapat menerapkan
nilai menghulur bantuan dengan tanpa keraguan dalam kalangan remaja. Ini
dapat memberi impak kepada remaja supaya mereka mengetahui bahawa
kadang-kala pembohongan juga boleh membantu orang.
Nilai Relatif
Secara
umunya, nilai realatif boleh didefinisikan sebagai nilai yang diterima
atau ditolak dengan berdasarkan peraturan masyarakat untuk mencapai
matlamat masyarakat. Nilai relatif ini adalah bersifat arbitrary,
iaitu tidak tertentu, tidak sempurna dan berbeza antara masyarakat yang
berlainan. Jadi, nilai relatif ini boleh berubah mengikut semasa dan
fahaman mengenai benar atau salah bagi suatu topik yang dibincangankan.
Nilai
relatif membolehkan semua manusia membentuk nilai norma masyarakat yang
berbeza mengikut kesesuaian pandangan masyarakat masing-masing. Nilai
ini mampu mengubah nilai norma masyarakat mengikut masalah yang dihadapi
dan juga pemikiran manusia. Nilai relatif yang berdasarkan pandangan
digunakan untuk menggantikan nilai atau norma masyarakat yang tidak
sesuai atau kurang relavan.
Contoh
bagi nilai relatif ini adalah seperti situasi pergaulan bebas antara
remaja yang berleluasa serta menjadi isu hangat pada masa kini. Walaupun
perkara ini adalah biasa di negara barat, tetapi ia adalah masalah
sosial yang hangat di Malaysia. Negera Barat
berpandangan perkara ini adalah tidak bersalah dari sisi undang-undang,
manakala Malaysia berpandangan serius tentang isu ini kerana ia membawa
kesan seperti orang yang terlibat akan dipandang keji dan dikutuk oleh
orang lain. Ini membawa pengajaran kepada remaja supaya mengamalkan
nilai relatid yang mengutamakan pandangan dan peraturan dalam masyarakay
yang mana ia berada.
Selain
itu, kes bersedudukan sebelum berkahwin juga merupakan contoh bagi
nilai relatif. Kita tahu bahawa amalan suami isteri tinggal bersama
tanpa nikah adalah perbuatan yang tidak dibenarkan dari segi agama dan
dikeji oleh masyarakat. Akan tetapi, kes ini dialukan semata-mata
bertujuan untuk memadankan bakal pasangan suami isteri. Disebabkan kes
ini dipandang serius di Malaysia, maka ia beri pengajaran kepada remaja
masa kini supaya bertindak dengan rasional dan mesti selaras dengan
pandangan masyarakat.
Di
samping itu, contoh kebebasan memilih pasangan perkahwinan pada dahulu
dan kini. Pasa masa dahulu, orang tiada kebebasan untuk memilih pasangan
hidupnya. Tetapi, masa kini remaja diberi bebas untuk memilih
pasangannya. Menerusi contoh ini, dapat dilihat perubahan zaman membawa
ubahan dan pemikiran remaja masa kini harus selaras dengan faham
masyarakat dan bukannya mementingkan hasrat diri sahaja.
0 komentar:
Posting Komentar